Dingin Lavenda

Nana, Jannah, Murni, Matthew

Drama adaptasi dari novel Dingin Salju Indiana tulisan Nurulsham Saidin mengisahkan tentang tiga gadis melayu dengan latar asuhan berbeza berdepan dengan permasalahan yang mencabar ego, kewibawaan dan keimanan.

"Sebuah novel tentang kekeluargaan, kesabaran,
harapan dan dugaan hidup di perantauan"

Aku tengok cerita ni sebab nak tengok Melbourne. Episod lepas boring sket balik2 Murni merajuk Jannah kena basuh kain. Nana buat perangai Murni pulak basuh kain.

Jannah dah beberapa kali nampak Mr Matthew tapi tak sempat bertegur sapa. Murni pun pernah nampak. Nana tak percaya sebab katanya mat salleh kat Australia semua muka macam Mr Matthew hahaha.

Episod 7
20-Jan-2012
Murni dan Nana gaduh lagi. Jannah pulak seperti biasa jadi jaksa pendamai. Nana yang tak berapa nak rajin upah Murni untuk basuh dan iron baju dia. Pinggan sebijik pun malas nak basuh. Haishhh. Di kampung Azhar mula terpikir tentang perbezaan status sebab Jannah sedang belajar di luar negara sedangkan dia hanya seorang supervisor kilang.

On the way ke kelas di La Trobe University Jannah bertemu dan bertegur sapa dengan Sir Matthew yang datang ke sini atas urusan kerja. Si Jannah ni all the time pakai tudung. Tudung putih. Dalam rumah sesama perempuan pun bertudung. Motif??? ko dah pakai tudung ke Eira Syazira. Tapi esok cerekarama ko free hair kan?

Murni dah mula berubah. Nana dan Jannah terkejut bila Murni bawa Matthew untuk dinner di rumah. Insiden di meja makan menambahkan lagi ketegangan hubungan Murni dan Nana. Jannah berjumpa Kak Zai di Dewan Malaysia Melbourne minta nasihat bila tentang Murni.

Hubungan Nana dan Murni semakin serius bila Nana mempersoalkan tindakan Murni yang melampaui batas bila dah berani bawa lelaki ke rumah.

Nampaknya kena dapatkan jugak novel ni. Konflik dah bermula, baru ada cerita.

Episod 8
27-Jan-2012
"Di mana pun kita berada kita harus jaga solat kita" Jannah mengingatkan Murni tentang pesanan nenek. Rimas dengan suasana tegang dan tidak bertegur sapa Nana hulurkan salam kemaafan dan menganggap tamparan wanita Murni yang singgah di pipinya sebagai satu nasihat. Hubungan keduanya kembali pulih dan semakin baik.

Semasa berjumpa Iskandar, Matthew kenalkan dirinya sebagai Matthew Muhammad. Ke aku salah dengar. Jannah-Matthew, Nana-Iskandar, Murni-Owen hubungan baru bermula dengan cara berbeza tujuan tak serupa pengakhiran pun tak sama mungkin.

Matthew mendekatkan diri dengan Jannah untuk mendalami Islam. Owen cuba memikat Murni dengan kata-kata manis. Iskandar menyampaikan maksud tersirat dengan cara tersendiri.

Berguru dengan semalu
Menguncup bila disentuh untuk melindungi diri. "Begitu juga wanita harus menutup untuk mengelakkan diri dari dirosakkan". Kata-kata Iskandar mula membuka hati Nana untuk berhijrah.

Nana



Nana-Iskandar


Murni dah kembali meroyan bila nampak Jannah bersama Matthew. Nana pula mensyaki Matthew dah syok dengan Jannah tapi dinafikan Jannah dengan alasan Matthew dah tahu tentang Azhar. Owen gembira bila Murni nak tinggalkan rumah sebab bergaduh dengan Jannah. Senang le nak masuk jarum nanti.

Jannah sangat risaukan Murni kalau dia tak hadir peperiksaan petang nanti. Lagipun Owen memang terkenal dengan perangai jahat.

Dah beli Dingin Salju Indiana. Baru nak start baca. Bab 1: Orang Pekan. Selangor, 1992.


Credit : picture from google

2 comments:

  1. suka tgk crite ni sbb sy study kat la trobe uni and slalu lepak kat melbourne city bila stress bwat thesis

    ReplyDelete
  2. Tengok kat tonton ke? Tengok sedutan minggu depan Murni jumpa bapa dia, tapi dalam novel Murni mati kan? oppps!!

    ReplyDelete